Producenter

Att stödja småskaliga producenter i länder med utbredd fattigdom är Globalens primära uppgift. En annan uppgift är att informera om vad Fair Trade är och vilken skillnad det gör när ni väljer att köpa något som är producerat enligt Fair Trade principer. 

Längre ner på sidan kan du läsa mer om några av våra producenter.


Eswatini Kitchen

Eswatini Kitchen grundades 1991 i Swaziland för att ge arbetstillfällen för främst kvinnor på landsbygden och samtidigt ge bönder avsättning för sina produkter. De anställda får en rättvis lön, bra arbetsvillkor och återkommande utbildningar. Vinsterna går till Manzini Youth Care, en organisation som stödjer marginaliserad ungdom och föräldralösa barn i Swaziland. Man tillverkar marmelad, honung, kryddstarka såser och chutney och erbjuder presentförpackningar. Eswatini Kitchen är garantimedlem i WFTO.


Exporsal

Företaget Exporsal (Exportaciones Salvadoreñas) grundades 1974 i El Salvador med mål att ge hantverkare på landsbygden fasta arbeten och utvecklingsmöjligheter. Man har också som mål att kontinuerligt utveckla och förbättra sina produkter för att nå hållbarhet. Hantverkarna är organiserade i små grupper över hela landet och har sjuk-, arbetslöshets-, pensions- och livförsäkringar samt betald semester. Exporsal tillverkar och säljer hängmattor, hängsitsar, överkast och väskor på den globala marknaden. Exporsal följer Fairtrades 10 principer men är inte aktiv medlem i WFTO.


Turqle Trading

Syftet med den sydafrikanska marknadsförings- och exportorganisationen Turqle Trading är att skapa hållbara jobb i Sydafrika genom handel med rättvist och etiskt producerad mat. Därigenom bidrar den till att förbättra levnadsvillkoren för lokalbefolkningen. Organisationen har funnits sedan 1997 och arbetar idag med flera oberoende producentgrupper som arbetar med odling och framställning av senap, olivolja, salt, vinäger, kryddor och såser.

Man är garantimedlem av WFTO.

2003 bildades en lokal Fair Trade-fond och varje år betalar Turqle Trading 2.5% av exportpriset för varje såld produkt till fonden. I första hand bekostar fonden skolavgifter för barnen till arbetare i producentgrupperna, i andra hand till fortbildning av arbetarna själva.